Badanie środowiska informacyjnego Iraku

Fundacja INFO OPS POLSKA > Publikacje > Publicystyka > Badanie środowiska informacyjnego Iraku
iniejszy raport przedstawia wieloaspektową analizę irackiego środowiska informacyjnego wraz z uwzględnieniem kontekstu społecznego, kulturowego i politycznego. Szczegółowo omówiono w nim wpływ tradycyjnych i nowoczesnych mediów na kształtowanie opinii publicznej, przy jednoczesnym wskazaniu znaczenia aktywności poszczególnych grup etnoreligijnych (sunnici, szyici, Kurdowie, Turkmeni), organizacji politycznych oraz instytucji państwowych i pozarządowych. Autorzy raportu scharakteryzowali również dynamikę zewnętrznych oddziaływań informacyjnych prowadzonych przez inne państwa i podmioty międzynarodowe, które wykorzystują wrażliwości społeczne oraz religijne do promowania własnych narracji i interesów. Opracowanie składa się z dziesięciu rozdziałów, dzięki którym czytelnik może uzyskać kompleksowy obraz irackiego krajobrazu medialnego. Raport rozpoczyna się od omówienia lokalnych środków przekazu (zarówno państwowych, jak i prywatnych, regionalnych – ze szczególnym uwzględnieniem irackiego Kurdystanu – oraz tych powiązanych z ugrupowaniami religijnymi i mniejszościami). Następne rozdziały koncentrują się na postrzeganiu i odbiorze informacji w społeczeństwie irackim, a także na kluczowych obszarach zagrożeń i manipulacji, ze szczególnym naciskiem na zewnętrzne wpływy ekonomiczne, ideologiczne i geopolityczne. Ważnym elementem raportu są zagadnienia dotykające miejscowych wrażliwości psychospołecznych – traumy wojenne, niestabilność polityczno-ekonomiczna czy skomplikowane relacje plemienne. W podsumowaniu zawarto rekomendacje, pomocne w zrozumieniu i przeciwdziałaniu próbom dezinformacji wymierzonym zwłaszcza w postrzeganie Zachodu i Polski w irackiej przestrzeni informacyjnej. Zakończenie Przedstawiona w raporcie analiza dowodzi, że iracki rynek medialny jest niezwykle zróżnicowany i silnie upolityczniony. Kontrola nad obiegiem informacji rozkłada się pomiędzy państwowymi instytucjami a prywatnymi i partyjno-etnosektariańskimi nadawcami. Istotnym czynnikiem pozostają przy tym głębokie podziały w społeczeństwie, zarówno na tle religijno-sektariańskim, jak i politycznym. Raport zwraca uwagę, że w społeczeństwie irackim dominują młodzi odbiorcy, coraz częściej korzystający z internetowych źródeł informacji, w tym z mediów społecznościowych. Ta „cyfrowa” generacja jest jednak narażona na rosnącą liczbę narracji dezinformacyjnych, zwłaszcza w obszarach wrażliwych (takich jak religia, tematyka obyczajowa czy historia). Wnioski płynące z opracowania są przydatne zarówno dla obserwatorów rynku medialnego, analityków i decydentów, jak i wszystkich podmiotów zainteresowanych bezpieczeństwem informacyjnym Iraku. Niniejszy raport stanowi wynik badań nad mechanizmami oddziaływania propagandowego w tym kraju i może posłużyć do planowania działań ukierunkowanych na przeciwdziałanie szkodliwym wpływom zewnętrznym. Mając świadomość ewoluujących realiów i wewnętrznych napięć, można dzięki niemu lepiej przygotować się do wyzwań, jakie stawia współczesne środowisko informacyjne Iraku.

Badanie środowiska informacyjnego Iraku

Raport powstał w ramach projektu Albatros II – MENA – Przeciwdziałanie dezinformacji i zagrożeniom informacyjnym dla wartości i instytucji demokratycznych, szkodzącym relacjom międzynarodowym oraz wpływającym negatywnie na wizerunek Polski w Libanie, Iraku i Egipcie. Badanie wpływu dezinformacji i propagandy na społeczeństwa MENA — raport, strategie obrony i wdrożenie rekomendacji.

Niniejszy raport przedstawia wieloaspektową analizę irackiego środowiska informacyjnego wraz z uwzględnieniem kontekstu społecznego, kulturowego i politycznego. Szczegółowo omówiono w nim wpływ tradycyjnych i nowoczesnych mediów na kształtowanie opinii publicznej, przy jednoczesnym wskazaniu znaczenia aktywności poszczególnych grup etnoreligijnych (sunnici, szyici, Kurdowie, Turkmeni), organizacji politycznych oraz instytucji państwowych i pozarządowych. Autorzy raportu scharakteryzowali również dynamikę zewnętrznych oddziaływań informacyjnych prowadzonych przez inne państwa i podmioty międzynarodowe, które wykorzystują wrażliwości społeczne oraz religijne do promowania własnych narracji i interesów.

Opracowanie składa się z dziesięciu rozdziałów, dzięki którym czytelnik może uzyskać kompleksowy obraz irackiego krajobrazu medialnego. Raport rozpoczyna się od omówienia lokalnych środków przekazu (zarówno państwowych, jak i prywatnych, regionalnych – ze szczególnym uwzględnieniem irackiego Kurdystanu – oraz tych powiązanych z ugrupowaniami religijnymi i mniejszościami). Następne rozdziały koncentrują się na postrzeganiu i odbiorze informacji w społeczeństwie irackim, a także na kluczowych obszarach zagrożeń i manipulacji, ze szczególnym naciskiem na zewnętrzne wpływy ekonomiczne, ideologiczne i geopolityczne. Ważnym elementem raportu są zagadnienia dotykające miejscowych wrażliwości psychospołecznych – traumy wojenne, niestabilność polityczno-ekonomiczna czy skomplikowane relacje plemienne. W podsumowaniu zawarto rekomendacje, pomocne w zrozumieniu i przeciwdziałaniu próbom dezinformacji wymierzonym zwłaszcza w postrzeganie Zachodu i Polski w irackiej przestrzeni informacyjnej.

Przedstawiona w raporcie analiza dowodzi, że iracki rynek medialny jest niezwykle zróżnicowany i silnie upolityczniony. Kontrola nad obiegiem informacji rozkłada się pomiędzy państwowymi instytucjami a prywatnymi i partyjno-etnosektariańskimi nadawcami. Istotnym czynnikiem pozostają przy tym głębokie podziały w społeczeństwie, zarówno na tle religijno-sektariańskim, jak i politycznym. Raport zwraca uwagę, że w społeczeństwie irackim dominują młodzi odbiorcy, coraz częściej korzystający z internetowych źródeł informacji, w tym z mediów społecznościowych. Ta „cyfrowa” generacja jest jednak narażona na rosnącą liczbę narracji dezinformacyjnych, zwłaszcza w obszarach wrażliwych (takich jak religia, tematyka obyczajowa czy historia).

Wnioski płynące z opracowania są przydatne zarówno dla obserwatorów rynku medialnego, analityków i decydentów, jak i wszystkich podmiotów zainteresowanych bezpieczeństwem informacyjnym Iraku. Niniejszy raport stanowi wynik badań nad mechanizmami oddziaływania propagandowego w tym kraju i może posłużyć do planowania działań ukierunkowanych na przeciwdziałanie szkodliwym wpływom zewnętrznym. Mając świadomość ewoluujących realiów i wewnętrznych napięć, można dzięki niemu lepiej przygotować się do wyzwań, jakie stawia współczesne środowisko informacyjne Iraku.


Raport finansowany z budżetu państwa w ramach konkursu Ministra Spraw Zagranicznych RP „Dyplomacja publiczna 2024-2025 – wymiar europejski i przeciwdziałanie dezinformacji”.

Publikacja wyraża wyłącznie poglądy autora i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.


Zgoda na pliki cookie z Real Cookie Banner